Gezins Interventie Team

De kracht van kindgesprekken in gezinsinterventies

 

Wanneer je werkt met gezinnen die te maken hebben met complexe problematiek, is het juist van belang om ook de stem van het kind te horen. Alisa Hamzić, systeemtherapeutisch werker in het Gezins Interventie Team van Praktijk Memo, deelt haar ervaringen en methoden voor het voeren van kindgesprekken. Deze gesprekken zijn een belangrijk onderdeel van haar werk, waarbij ze niet alleen luistert naar wat kinderen zeggen, maar ook naar wat ze niet zeggen.

 

"Kindgesprekken zijn een middel om de stem van het kind te horen," begint Alisa. "Het is belangrijk om te begrijpen hoe zij bepaalde situaties hebben beleefd en om hierover in gesprek te gaan." Ze legt uit dat deze gesprekken soms teruggekoppeld worden aan ouders en/of betrokkenen, maar dat het vooral gaat om het bieden van een veilige ruimte voor het kind.

Een ontspannen omgeving

De setting van het gesprek speelt volgens Alisa een grote rol in hoe open kinderen durven te zijn. "De gesprekken hoeven niet aan de keukentafel of op kantoor plaats te vinden. Ik bespreek altijd met het kind wat hij of zij leuk vindt om te doen. Dat kan wandelen zijn, voetballen, een rondje rijden in de auto, of creatief bezig zijn," vertelt ze. Deze aanpak zorgt voor ontspanning en een neutraal terrein. "Het overleggen met het kind over de locatie en activiteit vind ik erg belangrijk. Het kind moet zich er prettig bij voelen."

 

Aandacht voor non-verbale signalen

Alisa vertelt hoe belangrijk het is om op de non-verbale communicatie van het kind te letten. "Als ik aankom, let ik heel erg op hoe het kind erbij zit. Onderuitgezakt op de bank? Of heeft hij of zij de deur voor mij open gedaan? Non-verbale signalen vertellen ook hoe het kind zich voelt," legt ze uit. “Deze signalen zijn vaak een belangrijk startpunt voor het gesprek.”

 

Laagdrempelige gesprekken

De gesprekken die Alisa voert zijn laagdrempelig en aangepast aan het niveau van het kind. "Ik pas mijn taal aan en sluit aan bij de belevingswereld van het kind. Ik stel vooral open vragen en probeer goed door te vragen," zegt ze. "Tussendoor vat ik samen wat het kind gezegd heeft om te bevestigen of ik het goed begrepen heb. Ik probeer terughoudend te zijn met het trekken van conclusies."

 

Diverse gespreksonderwerpen

De onderwerpen die tijdens de gesprekken aan bod komen zijn divers. "Dit kan gaan over waarom het kind niet naar papa of mama wil, over wat er bij papa of mama thuis speelt, of hoe hij of zij het bij papa of mama vindt," vertelt Alisa. “Deze gesprekken helpen om een compleet beeld te krijgen van de situatie en om passende interventies te kunnen inzetten.”

 

Methodieken voor kindgesprekken

Alisa maakt gebruik van verschillende methodieken om de gesprekken te structureren en te verdiepen. "De Driehuizenmethode bijvoorbeeld, waarbij we praten over het huis van de zorgen, het huis van de leuke dingen, en het huis van de toekomst," legt ze uit. Andere hulpmiddelen zijn het Emotiewerkboek en de Emotiethermometer, waarmee kinderen kunnen aangeven hoe ze zich voelen en kunnen reflecteren op hun emoties.

 

Het kind centraal

Tijdens de kindgesprekken staat het kind altijd centraal. Het doel is om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin kinderen vrijuit kunnen spreken en hun gevoelens kunnen delen. "Er is aandacht voor het kind, zegt Alisa. "Dit is mijn drijfveer om met kinderen te werken. Het is zo belangrijk dat er naar hun verhaal wordt geluisterd."

 

Heb je vragen voor ons Gezins Interventie Team? Neem contact op met teamleider Joan Zegers: j.zegers@praktijkmemo.nl

 

In de afgelopen maanden verschenen er diverse artikelen over de interventies van ons Gezins Interventie Team. Lees meer over omgangsbegeleiding, casusregie en Intensieve Pedagogische Thuishulp.