Nieuw digitaal platform stroomlijnen zorg

Gepubliceerd op 1 april 2021 om 08:49

Nieuw digitaal platform stroomlijnen zorg

Einde aan ‘GGZ-jungle’: Nieuw platform moet zorg bij psychische klachten gaan stroomlijnen

 

WEST-BRABANT - Mensen met psychische klachten moeten veel sneller de juiste zorg op de juiste plek ontvangen. Nu is het voor huisartsen vaak lastig om uit te zoeken waar en bij wie dat is, vanaf 1 april is dat via een digitaal platform zo gepiept.

 

Freek Verhulst 27-03-21, 07:52 Bron: BN DeStem

 

Huisartsencoöperatie West-Brabant en Praktijksteun willen de lijntjes tussen huisartsen en GGZ-aanbieders stukken korter maken. ,,We gaan hiermee niet alle wachtlijsten oplossen, maar het is wel echt een eerste stap.”

Het project GGZ in en vanuit de Regio moet de samenwerking tussen de zorgaanbieders in West-Brabant versterken. Hard nodig, want zoals de GGZ - mede door landelijke ontwikkelingen als decentralisaties - nu is ingericht, is het voor patiënten, huisartsen en zorgaanbieders vaak onoverzichtelijk. ,,We noemen het wel eens de GGZ-jungle”, zegt projectleider Chantal Siemens. ,,Terwijl mensen juist afhankelijk zijn van een soepele samenwerking.”

 

"Het gevoel dat je niet verder komt, maakt iemand onmachtig. Dat is heel vervelend"

Martijn Raat, huisarts

 

Dat gebrek aan overzicht herkent Martijn Raat, huisarts in Bergen op Zoom: ,,Er zijn heel veel aanbieders. Voor mij is het lastig om precies te weten wie nu wat goed kan. Het is bijna onvermijdelijk dat ik soms een doorverwijzing doe die achteraf beter had gekund”, schetst hij het probleem.

 

Kostbare tijd gaat verloren

De verscheidenheid maakt het vaak lastiger dan bij lichamelijke klachten. Simpel gezegd; een cardioloog is een cardioloog, maar de ene vorm van autisme is de andere niet. En een verkeerde doorverwijzing kost uiteindelijk iedereen kostbare tijd, die de instelling niet aan andere patiënten kan besteden en waarin de patiënt in kwestie niet geholpen wordt. Zo groeien de wachtlijsten. ,,Voor mij niet fijn, voor de instelling niet fijn en vooral voor de patiënt niet fijn”, zegt Raat. ,,Het gevoel dat je niet verder komt, maakt iemand onmachtig. Dat is heel vervelend.”

 

"Er wordt veel gesproken over wat anders moet, nu dóen we ook iets"

Chantal Siemens, projectleider

 

Met de Regionale consultatie die vanaf 1 april van start gaat, wordt de samenwerking flink gestroomlijnd. Huisartsen kunnen voortaan via een digitaal platform laagdrempelig, snel en gericht advies inwinnen bij specialisten over wat een patiënt nodig heeft. Zes aanbieders (4MB, Mentaal Beter, Praktijk Memo, de Viersprong, Bravis ziekenhuis (PAAZ) en de GGZ Westelijk Noord-Brabant) hebben zich al aangesloten.

 

‘Concrete eerste stap’

Patiënten kunnen op dezelfde manier zonder lange wachttijd bij hen een eenmalige consultatie krijgen, vergoed door de zorgverzekering en zonder eigen bijdrage. Dat kan allemaal met bestaande technieken en binnen huidige financiële regelingen. Het proces wordt alleen een stuk efficiënter.

 

"Wij hopen en geloven erin dat dit gaat bijdragen aan het grotere plaatje"

Maarten van de Sande, projectleider

 

Daarmee zijn niet alle problemen en wachtlijsten meteen verleden tijd. ,,Maar wij hopen en geloven erin dat dit gaat bijdragen aan het grotere plaatje”, zegt medeprojectleider Maarten van de Sande, die verwacht dat er op termijn nog veel meer uit het project zal voortvloeien nu de neuzen dezelfde kant op staan.

Siemens: ,,Kwetsbare mensen hebben recht op gestroomlijnde en drempelloze zorg. Dit is een eerste concrete stap. Dat is een feestelijk moment: er wordt veel gesproken over wat anders moet, nu dóen we ook iets.”

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.